• Nieuwsbrief
  • Adverteren en contentmarketing
  • Contact
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Video
  • Magazines
    • Alle Magazines
  • Vacatures
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Video
  • Magazines
    • Alle Magazines
  • Vacatures
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten

Enreach 1Banner_Marieke_Bita Capestone Capestone-1144x350 ERSDH ESR-1144x350

Cijfers van Zoom en intrigerende vragen voor marketeers

een geval van niet verder kunnen groeien?

23-11-2022
Zoom
Deel op LinkedinDeel op FacebookDeel via WhatsappDeel via mail

Zoom behoorde tot de bedrijven die door de pandemie in 2020 ongekend hard kon groeien. De omzet nam dat jaar met 300 procent toe. Analisten vroegen zich toen af wat deze aanbieder van videocall tools nog meer voor de markt in petto had. In 2022 worden er hele andere vragen gesteld over Zoom en die zijn minstens zo intrigerend.

ZoomGelukkig is het Westen er in ruim twee jaar in geslaagd de ergste uitwassen van de pandemie onder controle te brengen. Gevolg daarvan is dat lockdowns waarschijnlijk niet meer nodig zijn. Maar daarmee is de klok niet twee jaar teruggedraaid. Kantoren waar vijf dagen in de week iedereen aanwezig is, zijn nog steeds een uitzondering. De enige bedrijven waar dat gebeurt hebben hele te kampen met problemen.

Terug naar pre 2020 groei

Zoom is net als de directe concurrentie Teams, Webex, Google en Slack in een fase aangekomen waarbij de groei terug is op het niveau van voor 2020. Voor deze bedrijven is de klok wat dat betreft dus wel teruggedraaid. Gelukkig voor hen is daarmee niet het aantal gebruikers, klanten, licenties verdampt. Vergaderingen en werkoverleg waarbij deze tools nodig zijn, zijn immers tegenwoordig de norm en niet langer de uitzondering.

Toch is er wel wat iets aan de hand en de meest recente kwartaalcijfers van Zoom maken dat duidelijk. De omzet ging met vijf procent punten omhoog en dat ziet er goed uit. Maar de netto winst holde achteruit van $340 miljoen naar $48 miljoen. Zoiets roept natuurlijk vragen op. Dat geldt ook voor de aanwas van nieuwe klanten. Vijf procent meer enterprise klanten klinkt goed, maar hoe moet je die groei plaatsen als tegelijk het aantal kleine klanten dat via de Zoom website heeft geregistreerd met negen procent is gedaald?

Concurrentie of iets anders?

Een verklaring hiervoor is dat de concurrentie veel feller is geworden. Er is echter geen onderbouwing te vinden in de cijfers van de concurrentie. Het lijkt er eerder op dat ook die te maken hebben met een afvlakkende groei of zelfs krimp. De andere verklaring is daarom eerder van toepassing. De grenzen van de adresseerbare markt die Zoom kan bedienen op de manier waarop het werkt (een mix van direct en indirecte sales gebaseerd op het type klant) komt in zicht.

De gehele markt is waarschijnlijk nog niet verzadigd, maar Zoom is niet in staat andere doelgroepen, markten, segmenten te bereiken.

De uitdagingen die Zoom nu tegenkomt zijn daarom ook zo intrigerend. Zo vaak komen we het niet tegen, laat staan in de IT, dat een bedrijf niet verder kan groeien. Dit moet elke marketeer aanspreken. Het is een case die uitnodigt voor het bedenken van oplossingen. Daarbij weten we ook dat het bedrijf tot nu toe heeft ingezet op het toevoegen van steeds meer functionaliteiten om de dienst aantrekkelijker te maken. Zou die verbreding een factor zijn waarom de groei nu tot stilstand komt? Ook dat is een intrigerende vraag.

Tags: marketingUCvideoconference

GerelateerdeBerichten

yeastar_logo

Update voor het Yeastar P-Series-telefoonsysteem

2025/07/29
CvdM-logo

ITchannelPRO wijst op regels voor influencers

2025/07/08
Volgend bericht
ACM

ACM gaat strenger optreden tegen doorschakeldiensten

Uitgelichte Vacatures

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Business Administration Specialist

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Inside Sales Executive

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Pre Sales Engineer

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

Upcoming Event

ArrowFest 2025

02-10-2025 - 22:00

NLconnect Breeduit Jaarcongres 2025

11-09-2025 - 20:00

Vision Unfold

23-09-2025 @ 13:00 , more

Smart Living Society: slimmer en vitaal thuiswonen

24-09-2025 - 19:30

Omada Solution X Partner Event 2025

10-09-2025 - 15:00
View All Events
Bekijk alle evenementen
itchannelpro logo

ITchannelPRO is hét kennisplatform voor de circa 10.000 Telecom en IT-business partners en geldt als de primaire informatiebron in het IT-kanaal in Nederland.

Overige publicaties
Circulaire IT
DatacenterWorks
InfosecurityMagazine
CloudWorks
Business & IT

Over ITchannelPRO

  • Over ITchannelPRO
  • Tip de redactie
  • Adverteren en contentmarketing
  • Nieuwsbrief
  • Abonneren
  • Adreswijziging doorgeven
  • Contact

Contact

Varenmeent 5
1218 AN Hilversum

035 204 1000
info@itchannelpro.nl

ITchannelPRO is onderdeel van LuteijnMedia BV

  • Privacybeleid
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Colofon

© 2022 ITchannelPRO | Beheer: Growing Lemon

Altijd op de hoogte blijven?

Wil je niks missen? We houden je dagelijks op de hoogte van het laatste nieuws! Je kunt je aanmelden voor onze nieuwsbrieven door het formulier in te vullen.

Wil je de nieuwsbrief uiteindelijk toch niet meer ontvangen? Geen probleem! Je kunt je op elk moment weer afmelden.

Inschrijven
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
  • ‘Integratie Teams en Xelion geeft keuzevrijheid’
  • ‘Partners zijn de belangrijkste schakel’
  • Aboneren CloudWorks
  • Aboneren InfoSecurity Magazine
  • Abonneren
  • Abonneren Datacenter works
  • Adreswijziging doorgeven
  • Adverteren en contentmarketing
  • Adverteren in ITchannelPRO Magazine #1
  • bedankt voor het aanmaken van contact
  • Bedankt voor het aanmaken van een bericht
  • Bedankt voor het aanmaken van een nieuw evenement
  • Bedankt voor het aanmaken van een nieuwe vacature
  • Bedankt voor het abonneren op de nieuwsbrief
  • Bedankt voor het abonneren op ons Magazine
  • Bedankt voor het adverteren
  • Bedankt voor het tippen van de redactie
  • Bedankt voor het wijzigen van uw adres
  • Bedrijf
  • Bedrijf toevoegen
  • Bedrijvengids
  • CEO Jean-Paul Weterings van Exertis Benelux over Microsoft Teams:
  • Circulaire-IT magazine
  • Cloudworks magazine
  • Colofon
  • Compliant en veilig met Microsoft Teams
  • Contact
  • Cookie verklaring
  • Datacenter works magazine
  • De Nationale CyberSecurity Monitor 2020
  • Digitaal dossier
    • Benieuwd naar het ecosysteem van MS Teams?
    • Deelnemen aan het digitaal dossier rondom Circulaire IT?
  • Digitale telecomorganisatie
  • Disclaimer
  • Evenementen
  • Evenementen
  • Event Archive Item
  • Event Detail
  • GD Archive Item
  • Grote vraag naar Adoptify-ondersteuning van Microsoft 365 en MS Teams
  • Home
  • InfoSecurity Magazine
  • ITchannelPRO magazine
  • Jabra Evolve2-headsets zetten de nieuwe standaard
  • Locatie
  • Logitech & Microsoft: al veertig jaar een goed huwelijk
  • lorem20254
  • Lydis met Yealink koploper in MS Teams-hardware
  • Magazines
  • Nieuwsbrief
  • Nuvias UC; specialist bij uitstek
  • Over ITchannelPRO
  • Plaats een vacature
  • Place Archive Item
  • Place Detail
  • Places
  • Poly: de kracht achter waardevol menselijk contact en samenwerken
  • Privacybeleid
  • Stapsgewijs overstappen van Skype for Business naar MS Teams is noodzaak
  • Start-up Anyroute biedt resellers platform met telefonie via Microsoft Teams
  • Telefonie of communicatie, het is een groot verschil
  • Terms and Conditions
  • ThemaTeam stelt het werkveld en de belevingswereld van medewerkers voorop
  • Tip de redactie
  • Vacature dashboard
  • Vacatures
  • Video
  • Visie Mark Meerbeek van Ditox op toekomst van (samen)werken
  • Voice-DNA voor de digitale werkplek
  • Whitepaper Nieuwe rol van het dealerkanaal in online marketing en sales
  • Wijzigen
  • Zoekpagina

© 2022 ITchannelPRO | Beheer: Growing Lemon